Analoge TV versus Digitale TV

Door Convirion op woensdag 28 april 2010 23:44 - Reacties (29)
Categorie: My 2 cents, Views: 6.022

Dit is alweer mijn 2de blog hier. Ik zat net het artikel te lezen op de frontpage van Ziggo. Hier viel het me op dat er nogal wat tweakers waren die zeiden dat de analoge tv net zo goed opgedoekt kan worden.

Nu genieten wij hier thuis allemaal nog van een tv met een analoge aansluiting simpelweg omdat dat voor ons voldoende is. Zo zullen er vast en zeker nog meer zijn, want ik ben niet de enige in mijn familie/vrienden/kennisen kring die gebruik maken van analoge tv.

Waarom analoge tv? Juist lekker goedkoop, groot zenderaanbod en als ik echt eens een filmpje wil kijken dan download ik hem wel in 1080p zodat ik hem kan bekijken zonder die irritante reclames.. het voordeel van analoge tv is dan juist ook dat je het kan gebruiken zonder een of andere gare smartcard reader.

Ik denk dat er meer tweakers zijn die er zo over denken... Doe ff stemmen en opmerkingen kunnen hieronder.

Poll: Ik kijk tv via:
- Kabel-Analoog
- Kabel-Digitaal
- Anders (Digitenne, Schotel, enz)

http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=355674&layout=6&sort=prc

Volgende: Contactloos betalen met bankpas 06-'10 Contactloos betalen met bankpas

Reacties


Door Tweakers user CodeCaster, woensdag 28 april 2010 23:47

Inderdaad, het scheelt vier euro in de maand en een stel zenders die ik toch niet kijk, terwijl ik de series die ik wl wil kijken in nog betere kwaliteit en voor noppes binnenhengel :9

Door Tweakers user kokx, woensdag 28 april 2010 23:50

Wij gebruiken hier thuis beide, we hebben 1 tv die Full HD aan kan, en ook 1 decoder hiervoor. Voor de rest hebben we nog een aantal andere TV's waar we analoog mee kijken.

Door Tweakers user TerraGuy, woensdag 28 april 2010 23:59

Ik kijk YouTube, UitzendingGemist en ThePirateBay, kan ik niet kiezen in je lijstje. :(

Door Tweakers user Convirion, donderdag 29 april 2010 00:01

TerraGuy schreef op woensdag 28 april 2010 @ 23:59:
Ik kijk YouTube, UitzendingGemist en ThePirateBay, kan ik niet kiezen in je lijstje. :(
Dat zou dan Anders zijn ;)

[Reactie gewijzigd op donderdag 29 april 2010 00:02]


Door Tweakers user PL3XAN, donderdag 29 april 2010 00:06

TerraGuy schreef op woensdag 28 april 2010 @ 23:59:
Ik kijk YouTube, UitzendingGemist en ThePirateBay, kan ik niet kiezen in je lijstje. :(
Tja vind TPB niet zoveel aan telkens die webpagina voor je neus... (A)

Door Tweakers user mat.hi.as, donderdag 29 april 2010 00:07

Analoog atm, getapt bij mn hospita. Binnenkort wel naar digitaal (gaat samen met de aanschaf van een 32 inch Full HD tv)

Door Tweakers user lordsnow, donderdag 29 april 2010 00:18

Ik kijk op dit moment via Digitenne, alleen maar omdat mijn woning niet is aangesloten is op kabel. (Nieuwbouw... zijn ze 'vergeten', of zo.) Kabel komt er waarschijnlijk ook niet meer, nu. Schotels mogen wij niet plaatsen van Domijn (de woningbouwvereniging). En iTV is alleen mogelijk met een KPN ADSL abonnement. Glasvezel behoort helaas ook nog niet tot de mogelijkheden. (Terwijl ik wel gewoon in Enschede Zuid woon, waar al glas ligt).

Wel vindt ik kabel de beste oplossing, simpelweg omdat het makkelijk is en omdat je heel gewoon meerdere TV's kan aansluiten.

Voor al het digitale spul moet je voor elke TV een kastje kopen. Zolang dat probleem niet opgelost is, is digitaal geen volwaardige vervanger voor kabel.

Oftewel: analoog, met een digitale oplossing er bij voor de ene HD TV (in de huiskamer). Als 1 van de 2 weg moet, dan mag digitaal er uit.

Door Tweakers user Mitch, donderdag 29 april 2010 00:18

Je mist het punt, analoge tv moet het veld ruimen om plaats te maken (qua bandbreedte) voor toekomstige toepassingen (Ondemand e.d.).
Niks mis met analoog, maar het neemt teveel ruimte in op de kabel, en met de CI(+) sloten is het decoderprobleem ook opgelost :)

Door Tweakers user Vorlon, donderdag 29 april 2010 01:05

@Lordsnow: Een Schotel kan je woningbouwvereniging bijna niet verbieden. Daar zijn al zoveel rechtzaken over geweest.

@Convirion: Het probleem is niet het digitale signaal. In bijna alle landen wordt digitaal zonder codering uitgezonden, behalve Nederland. (Behalve premium film kanalen natuurlijlk) Hier heeft de overheid liggen slapen. Wat er mijns inziens zou moeten gebeuren is een wet maken die de kabelaars verplicht het basispakket zonder codering op de kabel te zetten net zoals nu de analoge kanalen ongecodeerd worden uitgezonden.

Ik heb digitale kabel gehad (DVB-C) en digitale satelliet (DVB-S) en gebruik nu digitale ether (DVB-T). De reden is dat ik er niet meer geld voor over heb op het moment want weinig thuis. Elke HD-Ready tv heeft overgens minstens een DVB-T ontvanger aan boord en de meesten hebben ook wel een DVB-C ontvanger ingebouwd. Dat dat bij UPC niet werkt komt alleen door het feit dat je bij hen geen losse smartcard kan krijgen. Niet omdat je tv het niet ondersteund.

Door Tweakers user lordsnow, donderdag 29 april 2010 01:31

Mitch schreef op donderdag 29 april 2010 @ 00:18:
Je mist het punt, analoge tv moet het veld ruimen om plaats te maken (qua bandbreedte) voor toekomstige toepassingen (Ondemand e.d.).
Niks mis met analoog, maar het neemt teveel ruimte in op de kabel, en met de CI(+) sloten is het decoderprobleem ook opgelost :)
Ik mis het punt helemaal niet. De stelling was "analoge tv net zo goed opgedoekt kan worden". Ik gaf aan dat, zolang er geen volwaardige digitale vervanger is voor het gemak van een analoge aansluiting, dan is het antwoord dus "nee". Het gaat mij dus niet zozeer om het feit dat het digitaal is, of wat dan ook. Mij gaat het om het gemak van aansluiten en uitbreiding.

Door Tweakers user Mojo, donderdag 29 april 2010 01:44

IPTV via glasvezel op mijn HTPC. Dat ding regelt alles. Gratis HDTV :9

Maar ik ben een uitzondering denk ik. :p

Door Tweakers user Bergdwerg, donderdag 29 april 2010 01:55

Ik mis de optie:
[x] Niet.

Door Tweakers user SirBlade, donderdag 29 april 2010 04:43

@vorlon: maar ze kunnen een schotel wel erg ontaantrekkelijk maken via andere methoden: bv door een rekening in te dienen voor het vervangen van een kunstof raam waar een gat in is geboord.

Ik kijk alleen maar digitale kabel, de meeste zenders in het analoge pakket intresseren me niet. Al die kanalen van discovery e.d. wel.

Door Tweakers user DvE, donderdag 29 april 2010 06:45

Kijk bij Caiway digitaal omdat ze zo nodig een flink aantal analoge zenders weg hebben gehaald (waaronder Discovery en Nat.Geo) om ruimte te maken voor hun digitale HD aanbod.
En ik moet dan wel gewoon de normale prijs blijven betalen voor minder zenders analoog. Echt belachelijk.
Boze mails helpen niks want 'je kan tenslotte je contract opzeggen en iets anders kiezen'.
Ja ammehoela, de kabel is niet open en Digitenne en CanaalDigitaal vind ik geen volwaardig alternatief (of vrij van storing)
Ze forceren je dus gewoon richting extra aanschaf van een digitaal kastje (plus extra stroom verbruik) zonder hun best te doen om standaard CI modules uit te geven.
Ja een aantal CI+ (zeg maar, meer beperkt en aanpasbaar door de Kabelboeren standaard) maar de goedgekeurde hoeveelheid is ook al tijden niet gewijzigd bij Caiway.
Hopelijk komt XS4All nog met een leuk alternatief dan is Caiway de eerste die verdwijnt, wat een horken.

Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 29 april 2010 07:26

Je ziet trouwens vaak dat men digitale TV neemt op 1 TV en dat voor de TVs op bijv. de slaapkamer nog gewoon analoog word gekeken.

Zelf kijk ik via de schotel.

Door Tweakers user IStealYourGun, donderdag 29 april 2010 08:39

Mitch schreef op donderdag 29 april 2010 @ 00:18:
Je mist het punt, analoge tv moet het veld ruimen om plaats te maken (qua bandbreedte) voor toekomstige toepassingen (Ondemand e.d.).
Niks mis met analoog, maar het neemt teveel ruimte in op de kabel, en met de CI(+) sloten is het decoderprobleem ook opgelost :)
Dat is begrijpelijk, maar voor veel gezinnen (die vaak over meer an n TV beschikken) zou dit dus wel een serieuze maandelijkse meerkost zijn omdat je voor elk toestel een digibox nodig hebt en volgens mij voor elke box een meerkost van enkele euro's per maand.

En dan hebben we het nog niet over de extra energie consumptie die voor de digiboxen van Telenet (Belgi) makkelijk 50/jaar kosten omdat deze niet zuinig zijn.

Zelf heb ik geen televisie, maar mijn vriendin die bij haar ouders nog woont wel ze hebben er zelfs 2. Stel dat deze vandaag verplicht zouden zijn een digitaal abonnement te nemen. Vandaag kost hun dat 159,94/jaar aan een analoog abonnement. Daar zou dan bijkomen:
Normaal digitaale abonnementen van 13,33/maand x 2 TV's x 12 maanden = 319,92/jaar
2 x energie kost van digibox ~100/jaar
Totaal: 579,86/jaar

En dan hebben we de aankoop (of huur) van de digibox nog er bij gerekend.

Door Tweakers user sanderev66, donderdag 29 april 2010 08:52

Je berekening klopt niet ;) Een extra digibox kan gewoon (althans bij UPC) op hetzelfde abonnement. En kost maar 5 euro per maand (alleen voor de digibox en smartcard)

Door Tweakers user Kerberos84, donderdag 29 april 2010 08:53

In Belgi stelt analoge kabel echt niks meer voor, dus heb je de keuze uit digitale kabel, of sateliet. Ik koos voor... DVB-T. 2 zenders (En en Canvas) en dat voldoet! Voor de rest is het allemaal TPB: series waarvan ik hoor dat mensen ze leuk vinden downloaden, en bekijken zonder reclamezever... zalig toch?

Door Tweakers user Snowmiss, donderdag 29 april 2010 09:15

Hier ook alleen DVB-T. Wel vier zenders! Ned 1,2 en 3 en natuurlijk TV West.
Series? Ja, alleen Lost (via Usenet) op dit moment, moet ik wel telkens 1 week wachten voor de volgende aflevering ;)

Door Tweakers user Tazzios, donderdag 29 april 2010 09:17

DvE schreef op donderdag 29 april 2010 @ 06:45:
Kijk bij Caiway digitaal omdat ze zo nodig een flink aantal analoge zenders weg hebben gehaald (waaronder Discovery en Nat.Geo) om ruimte te maken voor hun digitale HD aanbod.
En ik moet dan wel gewoon de normale prijs blijven betalen voor minder zenders analoog. Echt belachelijk.
Boze mails helpen niks want 'je kan tenslotte je contract opzeggen en iets anders kiezen'.
Ja ammehoela, de kabel is niet open en Digitenne en CanaalDigitaal vind ik geen volwaardig alternatief (of vrij van storing)
Ze forceren je dus gewoon richting extra aanschaf van een digitaal kastje (plus extra stroom verbruik) zonder hun best te doen om standaard CI modules uit te geven.
Ja een aantal CI+ (zeg maar, meer beperkt en aanpasbaar door de Kabelboeren standaard) maar de goedgekeurde hoeveelheid is ook al tijden niet gewijzigd bij Caiway.
Hopelijk komt XS4All nog met een leuk alternatief dan is Caiway de eerste die verdwijnt, wat een horken.
Naar mijn weten vervangen ze de analogen kanalen voor de digitale variant, welke gewoon SD kwaliteit zijn. Deze digitale SD kanalen zijn tevens NIET gecodeerd.

Door Tweakers user IStealYourGun, donderdag 29 april 2010 09:20

sanderev66 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:52:
Je berekening klopt niet ;) Een extra digibox kan gewoon (althans bij UPC) op hetzelfde abonnement. En kost maar 5 euro per maand (alleen voor de digibox en smartcard)
Net even gekeken op telenet en moet mijn rekening inderdaad aanpassen. Je mag 4 TV's aansluiten als je digitale televisie digitaal hebt ingesteld. het kost "maar" 419,90.

Door Tweakers user qless, donderdag 29 april 2010 09:37

lordsnow schreef op donderdag 29 april 2010 @ 00:18:
Schotels mogen wij niet plaatsen van Domijn (de woningbouwvereniging).
Dat roepen ze wel, maar kunnen ze niet verbieden, is gelukkig een grondrecht, verankerd in de grondwet (vrijheid van meningsvergaring)

Door Tweakers user qless, donderdag 29 april 2010 09:39

IStealYourGun schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:39:
[...]


Zelf heb ik geen televisie, maar mijn vriendin die bij haar ouders nog woont wel ze hebben er zelfs 2. Stel dat deze vandaag verplicht zouden zijn een digitaal abonnement te nemen. Vandaag kost hun dat 159,94/jaar aan een analoog abonnement. Daar zou dan bijkomen:
Normaal digitaale abonnementen van 13,33/maand x 2 TV's x 12 maanden = 319,92/jaar
2 x energie kost van digibox ~100/jaar
Totaal: 579,86/jaar

En dan hebben we de aankoop (of huur) van de digibox nog er bij gerekend.
Je betaald per aansluiting maar 1x die 13,33 per maand, of je nu analoog of digitaal kijkt.

Door Tweakers user Rowdy.nl, donderdag 29 april 2010 09:57

CodeCaster schreef op woensdag 28 april 2010 @ 23:47:
Inderdaad, het scheelt vier euro in de maand en een stel zenders die ik toch niet kijk, terwijl ik de series die ik wl wil kijken in nog betere kwaliteit en voor noppes binnenhengel :9
Bij Ziggo kost digitale TV net zoveel als analoge TV. (De decoder is met veel acties ook gratis)

Voordeel van digitale TV is lang niet beperkt tot 'beter beeld'; denk bijvoorbeeld al eens aan zaken zoals digitale TVgids, programma-info, etc, etc. heerlijk snel zappen terwijl onderaan al duidelijk te zien is welk programma het is, waar het over gaat, hoelang het nog duurt, wat het volgende programma is... ;)

Ik had analoog op m'n slaapkamer, maar ik heb m'n digitale pvr* naar m'n slaapkamer gesleept, voor die drie keer per jaar dat ik tv kijk vanuit bed ergerde ik me al mateloos aan de (imho) tekortkomingen van analoog. (En dat gaat wat mij betreft niet over de beeldkwaliteit) :)

*M'n TV heeft een eigen DVB-C decoder

Door Tweakers user altaria1993, donderdag 29 april 2010 11:44

Als ik zo nu en dan TV kijk is get digitaal, al kijk ik meestal gewoon films en series op m'n PC/laptop :+

Door Tweakers user NjitsSs, donderdag 29 april 2010 19:47

Ik kijk gedigitaliseerde analoge tv... MythTV ontvangt het signaal en stuurt dit door over het netwerk...

Door Tweakers user Deurges, vrijdag 30 april 2010 15:37

Gewoon basic cable is genoeg voor mijn beest van een JVC :9
Die oude beeldbuis tv's bieden genoeg kwaliteit voor analoog.

Als ik oooooit een nieuwe tv koop, dan pak ik me zeker een kastje erbij, maar tot die tijd? Nergens voor nodig..

Door Tweakers user HoleinOne, zondag 23 mei 2010 15:44

Ik ben helemaal om naar digitaal via UPC.
Filmnet en Sport1 zijn alleen digitaal. Vooral sport 1 met zijn vele golf uitzendingen zijn mooi om te zien in HD kwaliteit.
Veder kijken we regelmatig naar de HD docu zenders en natuurlijk de HD zenders van de omroepen. De kwaliteit is zo ontzettend veel beter. Zeker op een 46" beeldscherm. We hebben 2 digitale decoders. Ik sleep de decoder van de huiskamer regelmatig naar de slaapkamer. De bedrading heb ik dubbel uitgevoerd. Dus alleen even ompluggen is in enkele seconden gedaan. Zeker als je goed oefent :D
Ik was van plan om een Marmitek GigaVideo800 HDMI aan te sluiten zodat ik niet meer het decoderkastje hoef te slepen. Maar 600 euro is me iets te gortig.

Door Tweakers user Geert.W, maandag 20 mei 2013 12:34

Voor sommige mensen is tv erg belangrijk.

Reageren is niet meer mogelijk